Подготовила учитель английского языка 1 категории Барашко Н.В.
Пояснительная записка
С каждым годом современное общество диктует нам условия жизни в различных областях, не обошло стороной и сферу образования. Педагогу необходимо систематически повышать свой профессиональный уровень и «идти в ногу» со временем, и конечно же, с обучающимися школы, узнавая инновационные педагогические технологии и методы работы с обучающимися.
Одной из технологий, которую я применяю в своей практике на уроках английского языка, а также во внеурочное время является квест-технология. Дети с удовольствием участвуют в уроках и внеклассных мероприятиях в форме квест игры.
Цель квеста:
- совершенствование форм и методов внеклассной и внешкольной работы по изучению английского языка обучающимися через вовлечение их в занимательное интерактивное действие;
- развитие интереса к изучению английского языка.
Задачи квеста:
- систематизировать ЗУН обучающихся по предмету;
- ознакомить со страноведческой информацией;
- развивать чувство причастности к решению заданий;
- помочь освоить новую полезную информацию;
- создать условия для раскрытия творческого потенциала участников;
- создать условия для самореализации обучающихся;
- побудить замотивированность обучающихся к дальнейшему изучению английского языка.
Правила проведения квест—игры“The magic world of Harry Potter”:
Квест-Игра представляет собой ряд заданий, которые последовательно выполняют обучающиеся при этом только прохождение каждого этапа даёт возможность перейти к следующему этапу при помощи маховика времени т.е. узнав количество его оборотов дети переходят на следующий уровень и затем выполняют задания.
Оборудование:
- задания для прохождения игры (См. приложения)
- ПК, проектор, колонки, коробка красного цвета, 3 одинаковые книги на английском языке
Сценарий квеста “The magic world of Harry Potter” (Slide 1)
- Introduction: (Slide 3-4)
Dear boys and girls!
Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry and the whole magical world are in danger again!
You’ve received this letter because we really need your help!
The supporters of the Dark Lord decided to change the course of history, they stole the Time-Turner from the Ministry of Magic and returned to the past.
If they prevent Harry Potter to win Voldemort, our world will be in great danger!
Only you can stop them!
Hurry up!
With the help of another Time-turner I will send you at the beginning of the story about Harry Potter, and everything depends on you!
Yours faithfully,
Headmistress of the School of Witchcraft and Wizardry «Hogwarts»
Minerva Mc Gonagall
Дать прочитать письмо после слайда с Minerva Mc Gonagall
(Slide 4)
Before doing our adventurous quest let’s do some tasks:
- Exercise 1a, page 142
- Exercise 1b, стр. 142
Well done! Let’s move on!
To get to the beginning of the story of Harry, you must know the number of turns of the Time-Turner . To do this, you have to remember how old was Harry Potter, when he fought against Voldemort for the Pilosopher’s Stone?
Answer: 11
(Slide 5)
We go to the story of Harry Potter and the Philosopher’s Stone!
ПРИЛОЖЕНИЕ 1
The door to the dungeon is locked! Harry will not be able to stop Professor Quirrell! To find the code you need to answer the following questions correctly:
Help: 3+4+7…
1) On the …th of December English people celebrate Christmas holiday. (25)
2) The …. th of July is Independence Day in the USA. (4)
3) The …th of May is Victory Day in the Great Patriotic War. (9)
4) The….th of January is Christmas day in Russia.(7)
5) There are … oceans in the world.(4)
Answer: 49
Thank you! The door lock is opened! Don’t waste your time! Hurry to the Time-Turner!
(Slide 6)
To go further, you need to find the number of the turns for the Time-Turner again. Remember how many houses are there in Horgwarts?
Answer: 4
Good!!! Move on!!!
The Chamber of secrets is waiting for you!
(Slide 7)
ПРИЛОЖЕНИЕ 2
Oh no! Death Eaters have changed the spell at the potion from Hermione’s textbook! If someone drinks the potion, he will die! You need to find the right spell, your knowledge of the Participle II will help you!
1.Fly2.Draw 3. Say 4. Hear 5. Do 6. Tell 7. Send
1. F | L | O | W | N | |||
2. D | R | A | W | N | |||
3. S | A | I | D | ||||
4. H | E | A | R | D | |||
5. D | O | N | E | ||||
6. T | O | L | D | ||||
7. S | E | N | T |
Answer: Friends
Yes! That’s right! Good of you! Now hurry to the Time-Turner!
(Slide 8)
To find out the number of turns of the Time-Turner, you must remember how many brothers does Ron Weasley have?
Answer: 5
Excellent! Move on! The third part of the story «Harry Potter and the Prisoner of Azkaban» is waiting for you!
(Slide 9)
Dynamic pause
Death Eaters’ve entered the train, which is moving to Hogwarts. To to escape from them you need to look attentively under your seats and to divide into 3 groups, not to attract the Death Eaters? Keep silence! English phonetics will help you to do this task! (Ученики должны найти под стульями звуки и слова на эти звуки, тем самым разделиться на 3 группы и выстроиться у доски)
ПРИЛОЖЕНИЕ 3
[dʒ] magic, object, journalist, [æ] can, stamp, camp, [ð] the, these, mother
Well done! You managed to escape from them! Now it’s time to visit Triwizard Tournament!
(Slide 10)
Death Eaters will try to hold Harry in the graveyard for the Dark Lord to kill him. They’ve put a curse on Harry, and he can not move. You need to find a spell that will free him! The encrypted message will help you!
The number of turns of the Time-Turner is equal to the number of films about Harry Potter!
Answer: 8
Well done!! Move on! «Harry Potter and the Order of Phoenix»! You need to hurry upto the Ministry of Magic!!
(Slide 11)
ПРИЛОЖЕНИЕ 4
Death Eaters planned to attack Dambledore. They want to prevent to fight him with the Dark Lord and save Harry Potter. You have to find strong spell. Knowing of English grammar can help you.
Good job! The next story «Harry Potter and the Half Blood Prince» is waiting for you. Hurry up!
(Slide 12)
So, now is the final battle! Death Eaters still have a chance to change the story!
Death Eaters are going to help the Dark Lord, and you must help Harry and the defenders of Hogwarts. You need to guess the spell. The spell, opens the door! Hurry! P.S. The red box can help you.
(Обучающиеся прибегают к помощи книг на английском языке, которые помогут им подобрать код к двери. В коробке должно быть находиться 3 одинаковые книги на английском языке, ребята делятся на группы и начинают работать над шифром. L1W8 l1: L-line (1), W-word (8), l-letter (1) )
ПРИЛОЖЕНИЕ 5
The first group: L1W8l1 L2W5l2 L3W6l4 L3W6l6 L8W3l4 L7W7l4 | The second group: L19W4l5 L18W15l1 L14W9l6 L11W15l3 L15W2l4 L15W2l3 | The third group: L22W8l7 L26W6l3 L21W7l2 L23W7l3 L22W8l8 L 43W6l10 |
Answer: The world is in safety
(Slide 13)
Hooray, you’ve coped with all tasks and saved the world!
The door to the dungeon is locked! Harry will not be able to stop Professor Quirrell! To find the code you need to answer the following questions correctly: Help: 3+4+7… 1) On the …th of December English people celebrate Christmas holiday. (25) 2) The …. th of July is Independence Day in the USA. (4) 3) The …th of May is Victory Day in the Great Patriotic War. (9) 4) The….th of January is Christmas day in Russia.(7) 5) There are … oceans in the world.(4) Answer: __________________________ |
ПРИЛОЖЕНИЕ 1
ПРИЛОЖЕНИЕ 2
Oh no! Death Eaters have changed the spell at the potion from Hermione’s textbook! If someone drinks the potion, he will die! You need to find the right spell, your knowledge of the Participle II will help you! 1.Fly 2.Draw 3. Say 4. Hear 5. Do 6. Tell 7. Send 1 2. 3. 4. 5. 6. 7. Answer: ___________________ |
ПРИЛОЖЕНИЕ 3
[dʒ] | [æ] | [ð] |
Magic | Can | The |
Object | Stamp | These |
Journalist | Camp | Mother |
ПРИЛОЖЕНИЕ 4
ПРИЛОЖЕНИЕ 5
The first group: L1W8l1 L2W5l2 L3W6l4 L3W6l6 L8W3l4 L7W7l4 The second group: L19W4l5 L18W15l1 L14W9l6 L11W15l3 L15W2l4 L15W2l3 The third group: L22W8l7 L26W6l3 L21W7l2 L23W7l3 L22W8l8 L 43W6l10 |
Answer: ______________________________________